Verbazing

COLUMN EIGENAAR RUUD STEUR

Als eigenaar van Florapro® en mede-initiatiefnemer en -eigenaar van bloemistencollectief FloraNL schrijf ik zo nu en dan over wat mij bezighoudt en wat mij opvalt binnen mijn vakgebied en in de maatschappij. In deze column over een zet van een trouwe klant.

Trouw

Afgelopen week las ik een bericht over de Rabobank. Deze bank waar ik zelf mee ben opgegroeid en ik dus mijn hele leven ook bij bankier, is tevens al jaren een gewaardeerde klant van mijn eigen zaak. Hoewel ik daar enorme veranderingen heb zien gebeuren met name de laatste tien jaar, zijn er een paar kernpunten die ik toch steeds terug hoorde komen in gesprekken met hen.

Namelijk het belang van de lokale ondernemer en vaak hun eigen 'kleine' MKB-klanten in de buurt. Centralisatie en dus ook locaties sluiten, is een best wel logisch en ook onomkeerbaar proces geweest, niet alleen bij de Rabobank. Behalve als het om bloemenleveringen gaat, bleef de lokale leverancier over het algemeen toch de voorkeur houden.

Verbaast

Daarom was ik verbaast te lezen dat de Rabobank 7,5 miljoen steekt in de online bloemengigant bloomon! Of het nu om een lening of een investering gaat, doet er hier eigenlijk niet toe. Bloomon is een prachtig initiatief en heeft een trend gezet die ook voor de lokale bloemist goed is geweest. Alleen al door het feit dat het bloemen weer hip heeft gemaakt bij de jongere generatie.

Wel heb ik mijn vraagtekens over de zoveelste miljoeneninjectie die bloomon blijkbaar nodig heeft. Maar deze zet van de Rabobank roept bij mij nog meer vraagtekens op, niet alleen omdat het tegenstrijdig is met hun beleid; de lokale ondernemer juist te willen blijven steunen, maar ook om hun genoemde motivatie.

Deze is als volgt: bloomon heeft een goed verhaal omtrent duurzaamheid, omdat ze met kwekers tot een jaar vooruit afspraken kunnen maken over hun teelt. Dat zou veel verspilling voorkomen. Nou dat klinkt mij als een bijzonder mooi marketingverhaaltje van bloomon (hier zijn ze ook heel goed in daar). Wat mij minder duurzaam lijkt, is dat alle bloemen vanuit een centraal punt door heel Nederland met koeriers worden bezorgd, maar dat zullen ze er vast niet bij hebben verteld bij bloomon.

Verbazing

Neem contact op