Ondergewaardeerd

COLUMN EIGENAAR RUUD STEUR

Als eigenaar van Florapro® en mede-initiatiefnemer en -eigenaar van bloemistencollectief FloraNL schrijf ik wekelijks over wat mij bezighoudt en wat mij opvalt binnen mijn vakgebied en in de maatschappij. Deze week over een stukje onderwaardering met betrekking tot de bezorgkosten.

Bezorgen

Deze week is mijn vaste bezorger op vakantie. Dit betekent voor mij dat ik zelf ook weer een deel van de bezorgingen voor mijn rekening neem. Deels doe ik dit om bepaalde klanten zelf ook weer persoonlijk te bezoeken en deels ook omdat het kosten bespaart. Anders moet ik immers een extra bezorger betalen.

Voor mij is het wederom een bevestiging dat het bezorgen van bloemen een zeer ondergewaardeerd onderdeel van ons vak is. De hoeveelheid tijd die je daaraan kwijt bent, wordt door de meeste mensen onderschat. Verkeersdrukte, omleidingen, onjuiste en onvindbare adressen, moeilijk bereikbare plaatsen, mensen niet thuis, buren niet thuis, buren die het niet willen aannemen. Flatgebouwen waar je bloemen naar de achtste etage mag brengen, ziekenhuis dat verwacht dat je het op de afdeling zelf aflevert. Het zijn allemaal dingen die je bijna dagelijks tegenkomt. En dan heb je nog de adressen zonder werkbare deurbel of helemaal geen bel of deurklopper.

Tot slot krijg je later nog de discussie: 'Ja, maar mijn vrouw was wel thuis'. Dat zal best meneer, maar ze deed de deur niet open, dus zat ze misschien op het toilet, op zolder of in de achtertuin.

Transparant

Dat stukje onderwaardering wordt vooral ook gekweekt door de grote webshops en postorderbedrijven in Nederland. De bol.coms onder ons. Zij verkopen hun producten dan ook massaal inclusief 'gratis' bezorging. Nou bestaat gratis niet in mijn ogen. Het zit immers in de prijs verwerkt van de producten. Het grote nadeel hiervan is, dat je de consument de indruk geeft dat bezorgen vrijwel niets kost! En dat is het grote misverstand. Zelf heb ik al eens een paar keer bijgehouden wat het echt kost en kwam ik tot de conclusie dat vier bezorgingen per uur voor een bloemist gemiddeld het maximale haalbare is. En dat moet je al die bovengenoemde tegenslagen niet hebben!

Ook een veel gehoorde opmerking bij een goedkoop boeket is dan ook: 'De bezorgkosten zijn wel erg hoog, ten opzichte van het boeket'. Ja, mevrouw/meneer het bezorgen kost soms ook meer dan het boeket! Daarom pleit ik voor transparante prijzen oftewel communiceer naar je klant wat het bezorgen echt kost. Maak je prijzen dus transparant.

Ondergewaardeerd

Neem contact op