Goede doelen

COLUMN EIGENAAR RUUD STEUR

Als eigenaar van Florapro® en mede-initiatiefnemer en -eigenaar van bloemistencollectief FloraNL schrijf ik wekelijks over wat mij bezighoudt en wat mij opvalt binnen mijn vakgebied en in de maatschappij. In deze column over het duurzaamheidsbeleid van de postcodeloterij.

De Postcode Loterij

Al jaren speel ik mee met de Nationale Postcode Loterij. De loterij geeft me in ieder geval het gevoel automatisch iets te doen voor goede doelen, dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld de staatsloterij. De helft van de opbrengst gaat naar een goed doel en natuurlijk hoop je stiekem ook nog eens een leuke prijs te winnen. Het sterke van de loterij is dat je eigenlijk nooit echt durft te stoppen, omdat je bang ben dat uitgerekend dan er een prijs op valt in de straat.

Onlangs viel me echter een artikel op over de organisatie in de 'groene' bijlage van het Noordhollands Dagblad. Het katern blader ik altijd wel even door om te kijken of er onderwerpen in staan die raakvlakken hebben of gewoon mijn interesse wekken. Ook omdat ik in mijn vakgebied zo met duurzaamheid en MVO bezig ben.

Duurzaam en niet duurzaam!

Ze schreven dat de loterij(en) binnenkort naar een zo duurzaam mogelijk nieuw kantoor verhuizen in Amsterdam. Aan alle aspecten is gedacht volgens het artikel. Van hergebruik regenwater, zonnepanelen en gebruik materialen 'vanuit de regio' aan toe. Ja, dan is Frankrijk 'vanuit de regio' voor een marmeren vloer die meestal uit China komt. De achterliggende gedachte is dat er minder transport, dus minder CO2 uitstoot, is geweest om die vloer in Amsterdam te krijgen.

Goed, laten we dan eens kijken naar al die reclamebrieven en acties die wij allemaal ongevraagd, vrijwel wekelijks, in onze brievenbussen krijgen. Allemaal met als doel meer loten te verkopen. Het is ongelooflijk hoeveel van die ongevraagde reclametroep wij met zijn allen opgestuurd krijgen, waarvan 95 procent van de enveloppen, denk ik, niet eens meer geopend worden en rechtstreeks bij het oud papier belanden. Het is een van laatste 'industrieën' die de postbodes nog aan het werk houdt qua postbezorging. Dat lijkt mij een enorme CO2-belasting en niet alleen qua papier en drukwerk maar juist door al die bezorgingen!

Voor het nieuwe gebouw is de Nationale Postcode Loterij echter genomineerd voor een duurzaamheidsprijs, wat mij betreft komt daar een prijs voor minst duurzame marketing methode bij!

 

Goede doelen

Neem contact op