Vakwerk

COLUMN EIGENAAR RUUD STEUR

Als eigenaar van Florapro® en mede-initiatiefnemer en -eigenaar van bloemistencollectief FloraNL schrijf ik wekelijks over wat mij bezighoudt en wat mij opvalt binnen mijn vakgebied en in de maatschappij. De week over verwachtingen bij klanten.

Verwachtingen

Afgelopen week ontvingen wij een e-mail in de zaak van een klant met ongeveer de volgende strekking: "Vorige week een boeket bij u besteld met de volgende omschrijving "…". De ontvanger was zeer bij verrast door het boeket, maar ik vind dat het boeket helemaal niet aan mijn verwachtingen voldoet!" Bij iedere bloemist die ook online bloemen verkoopt, gebeurt dit met enige regelmaat en dat is dan ook een lastig domein.

Veel bestellers willen graag plaatjes zien, zodat ze weten wat er wordt geleverd. Op zich is dat volkomen begrijpelijk . Echter bij bloemen is dit toch best een lastig fenomeen. Als bloemisten hebben we met verschillende aspecten te maken. Bij online verkoop weet je nooit van te voren waar de klant de bloemen wil laten bezorgen. Dus, welke bloemist in het land gaat de bestelling uitvoeren? Wanneer wil die klant hem laten bezorgen? En zijn die bloemen op dat moment voldoende op voorraad? Daarnaast, wat zijn nu precies de verwachtingen. Over smaak valt immers niet te twisten. De smaak van de klant en de werkwijze van de bloemist is bovendien nooit één op één hetzelfde. En dat is maar goed ook..

Eenheidsworst

Veel onlineverkopers van bloemen kiezen voor standaard plaatjes met een precieze omschrijving van wat in het boeket moet zitten. Dit om de klant te bedienen, zodat die persoon precies datgene van het plaatje geleverd krijgt. Nadeel vind ik dat je daar geen bloemist blij mee maakt en het de passie, het plezier en de charme van het ambacht volledig wegneemt. Daarom kiezen wij bij Florapro en FloraNL ervoor om plaatjes als indicatie te geven van stijl met een redelijk algemene omschrijving, zoals bijvoorbeeld "een traditioneel wit boeket" of "een bont boeket van verschillende kleuren en bloemen". Daarbinnen heeft de bloemist de vrijheid zijn eigen creativiteit en passie in het boeket te leggen, mits het maar binnen die omschrijving blijft. Dat is en blijft naar mijn weten het mooie van ons vak. Als ontvanger krijg je dan een uniek en speciaal voor hem of haar gemaakt bloemwerk.

Uiteindelijk is het daarbij naar mijn idee het allerbelangrijkste, dat de ontvanger positief verrast is door het geschonken boeket en de door jou gegeven aandacht. Dat houdt ons vak mooi. Ik heb de schrijver van de “klacht" dan ook telefonisch dit toegelicht en daardoor alle begrip gekweekt. Ook dat is aandacht schenken wat gewaardeerd wordt.

 

Vakwerk

Neem contact op